Wednesday, December 07, 2011

  • Wednesday, December 07, 2011
  • Elder of Ziyon
From PRWeb:

Roosevelt University academic study documents systematic use of propaganda by world's largest news agency.

A study published in the November/December issue of the Journal of Applied Business Research finds that Reuters coverage of the Middle East conflict is systematically tainted by propaganda and influences readers to side with the Palestinians and Arab states against the Israelis.

Researcher Henry Silverman of Roosevelt University analyzed a sample of fifty news-oriented articles published on the Reuters.com websites for the use of classic propaganda techniques, logical fallacies and violations of the Reuters Handbook of Journalism, a manual of guiding ethical principles for the company’s journalists.

Across the articles, over 1,100 occurrences of propaganda, fallacies and handbook violations in 41 categories were identified and classified.

In the second part of the study, a group of thirty-three university students were surveyed, before and after reading the articles, to assess their attitudes and motivation to support one or the other belligerent parties in the Middle East conflict, i.e., the Palestinians/Arabs or the Israelis. The study found that on average, subject sentiment shifted significantly following the readings in favor of the Arabs and that this shift was associated with particular propaganda techniques and logical fallacies appearing in the stories.

“Governments have long used propaganda to whip up public support during wartime and to demonize enemies”, says Silverman. “Reuters is adopting these same techniques to covertly shape audience perceptions and opinion in violation of its corporate governance charter.” Silverman points out that this is particularly troubling since “the news agency promotes itself as a paragon of accurate and impartial reporting and its stories are read by millions of people who are led to believe they are being provided objective facts”.
The entire study is most interesting. It uses previously established, fairly rigorous criteria as to what constitutes "propaganda." It chose 50 articles about the conflict published by Reuters between May 31 and August 31, 2010 (during and after the Mavi Marmara incident.)

Here is how the study describes its analysis methods of the articles, with a detailed example:

Across the fifty articles in the data sample, ECA reveals 1,104 occurrences of reporting/ethical failures, i.e., propaganda devices, logical fallacies, and violations of the Reuters Handbook of Journalism, with a mean of 22.08 reporting/ethical failures per article. The propaganda device of asymmetrical definition occurs most frequently with a total of 129 instances followed by the propaganda device of card stacking with 94 occurrences. The logical fallacy occurring most frequently is appeal to pity and the Handbook violation occurring with the greatest frequency is that of a failure to uphold social responsibility.

An asymmetrical definition is a type of suggestion where the audience is misled via the propagandist‘s use of a word or phrase bearing a meaning different than that the audience would normally attribute to it (Smith, 1989). Reuters repetitive use of this technique can be seen in 16 of the sample articles published in June which focus on the story of a Turkish-led flotilla apprehended at sea while attempting to break the Israeli weapons blockade of the Gaza Strip. The flotilla consisted of six vessels, three of which were carrying construction materials and humanitarian aid for Palestinian Arabs (Palestinians) in Gaza. Five of the ships were boarded and subsequently impounded by the Israeli navy without loss of life or serious injury but the sixth ship, the Mavi Marmara, was the scene of violent clashes between passengers armed with cold weapons, e.g., knives and iron bars, and Israeli forces, armed with paintball guns and pistols.12 Although it went unreported by Reuters, inspection of the Mavi Marmara cargo hold immediately following the incident revealed no humanitarian aid on board the ship.13 Yet, in over a dozen stories in the data sample, Reuters conflates the Mavi Marmara with the other vessels, repeatedly using the word "aid" to describe the ship, its cargo, and its purported mission, i.e., to bring humanitarian aid to Palestinians in Gaza.

In a story published on June 4, 2010 for example, Reuters correspondent Tom Perry and then-Jerusalem Bureau Chief Alastair Macdonald write:

Israel is unlikely to heed calls to lift the blockade of the Gaza Strip but is bloody seizure of a Turkish aid ship has caused international anger and American dismay that is forcing it to seek conciliatory moves.

Israel’s leaders have been unrepentant. Prime Minister Netanyahu accused Europeans of hypocrisy over efforts to stop Iranian arms reaching Gaza‘s Hamas Islamist rulers.

But even with vital ally the United States criticizing the harm the blockade is doing to the 1.5 million Palestinians in Gaza, and President Barack Obama calling the killing of nine men, including an American, a tragedy, Netanyahu is seeking points where concessions can soak up some of the pressure.

Perry and Macdonald‘s de facto editorial piece, which is identified in the headline as "Analysis" rather than with the more traditional and transparent term "Op-Ed" adopted by most media firms for stories where subjective content appears, is laden with propaganda devices and violations of the Reuters Handbook of Journalism.

First, by mischaracterizing the Mavi Marmara as an "aid ship", asymmetrical definition is being deployed to suggest a role for the ship distinctly different from the role it actually undertook and ultimately played in the incident. Although it is remotely possible Perry and Macdonald are utilizing the word "aid" to mean assistance in a socio-political sense, i.e., calling attention to the circumstances of Palestinians living in Gaza, readers are clearly and overtly being given the false impression that the Mavi Marmara carried humanitarian aid when it did not.

The statement, "Israel‘s leaders have been unrepentant" reflects both the propaganda device of innuendo and the use of loaded words, a violation of Reuters Handbook, as the language implicitly conveys a judgment of wrongdoing and moral condemnation of Israel‘s government officials for the incident which had neither been alleged nor proven by any juridical body.

"The harm the blockade is doing to the 1.5 million Palestinians in Gaza" reflects 1) an assertion; 2) exaggeration; 3) card stacking; and 4) atrocity propaganda respectively, as the phrase is 1) unproven; 2) inflates the impact of the "blockade" to encompass the entire population in Gaza; 3) omits mention of the fact that Egypt too, had been embargoing the Gaza Strip; and 4) alludes to the "blockade" as a war atrocity by virtue of its alleged deleterious effect on the civilian population, without mentioning that all manner of humanitarian goods had been regularly transiting through the Israeli land border with the Gaza Strip.17

Perry and Macdonald then cite President Barack Obama "calling the killing of nine men, including an American, a tragedy". What Obama actually said in the relevant interview with CNN one day prior to the publication of the Reuters story was the following:

What's important right now is that we break out of the current impasse, use this tragedy as an opportunity so that we figure out how can we meet Israel's security concerns, but, at the same time, start opening up opportunity for Palestinians, work with all parties concerned, the Palestinian Authority, the Israelis, the Egyptians, and others. And I think Turkey can have a positive voice in this whole process, once we've worked through this tragedy, and bring everybody together to figure out, how can we get a two-state solution where Palestinians and the Israelis can live side-by-side in peace and security.18

Note that Obama characterizes as a "tragedy" the incident generally, i.e., the violence and casualties on both sides, not the [Israeli] killing of nine men, including an American as Perry and Macdonald misstate. This reporting failure is, at a minimum, an uncorrected error and improper use/lack of quotes, both violations of the Reuters Handbook. More likely, given the easily accessible record of the President‘s televised comments just a day earlier, the mischaracterization reflects a historical reconstruction, i.e., intentional fabrication, on the part of Perry and Macdonald.
One other of the many examples given to illustrate a specific propaganda technique:

Employing a propaganda device known as symbolic fiction, Sawafta and Hamilton cite a study by an Israeli non-government organization:
A report this week by Israeli human rights group B’Tselem says more than 300,000 Israelis now live on 42 percent of the West Bank, land where Palestinians want to establish their future country in a “two-state solution” with Israel.
The B‘Tselem study does not say this. Rather, the report indicates that Jewish communities reside upon less than 1 percent of this disputed territory. There is an allegation that due to the classification of a portion of the territory as "state land" by Israel, 42 percent of it is controlled by Israeli Jewish councils.47 Even this claim however, has been rejected by the Chairman of the Council of Jewish Communities who puts the figure at 9 percent. Following presentation of this fiction, Sawafta and Hamilton again violate Reuters‘ fairness doctrine by failing to provide space for any Israeli official to respond to the fictionalized claim in their story.

The survey given after the volunteers read the stories asked two very simple questions.

1) After reading this article, I feel more sympathetic or favorable towards:


Arabs/Palestinians--O--------------O---------------O---------------O--------------O-Israelis




2) After reading this article, I am more motivated to take some supportive action on behalf of:


Arabs/Palestinians--O--------------O---------------O---------------O--------------O-Israelis

The results?

For both survey questions, there is a large and extremely significant difference between the mean subject response prior to undertaking the readings and the mean response following the individual readings. ...Subjects take a largely neutral view of the belligerents going into the study (untransformed mean 3.18) but substantially shift their view in favor of the Arabs/Palestinians over the course of the readings (untransformed mean 2.17). Similarly, prior to the readings subjects are nearly dead neutral on whether they feel motivated to take supportive action on behalf of one or the other belligerent parties (untransformed mean 3.12) but over the course of the readings, subjects feel significantly more motivated to take supportive action on behalf of the Arabs/Palestinians (untransformed mean 2.35).

Consistent with the findings of Likert (1932), Rosenthal (1934), and other researchers employing linear scales to measure the effect of propaganda on audience attitudes and behavior, Reuters‘ stories are clearly influencing reader sentiment, in this case by shifting it favorably toward the Arabs/Palestinians and away from the Israelis.
The paper goes on to note that the higher the "propaganda" rating of the piece, the more the subjects shifted their opinions towards the Palestinian Arab side of the story.

This is stunning. While I can see how it may be possible for the researchers to be less than perfectly objective in categorizing phrases in different subjective buckets, the major result is that Reuters stories  cause readers to act in ways consistent to having been subjected to anti-Israel propaganda.

While there have been a number of attempts to quantify bias in specific media outlets, this is the most objective and scientific study I have seen in for the Middle East conflict. It proves, as much as something like this can be proven, that Reuters is systematically and institutionally biased against Israel.

It would be most enlightening to see a comparison of different news sources using these same techniques over the same time period.

EoZTV Podcast

Podcast URL

Subscribe in podnovaSubscribe with FeedlyAdd to netvibes
addtomyyahoo4Subscribe with SubToMe

search eoz

Loading...

comments

Speaking

follow me

Follow by Email

Contact

Elder: elder -at- elderofziyon dot com
Mrs. Elder: mrs.elder -at- elderofziyon.com


translate

E-Book

For $18 donation








Sample Text

EoZ's Most Popular Posts Ever

Hasbys!

Elder of Ziyon - حـكـيـم صـهـيـون

Elder of Ziyon - حـكـيـم صـهـيـون
This blog may be a labor of love for me, but it takes a lot of effort, time and money. For over 11 years and over 23,000 articles I have been providing accurate, original news that would have remained unnoticed. I've written hundreds of scoops and sometimes my reporting ends up making a real difference. I appreciate any donations you can give to keep this blog going.

Donate!

Monthly subscription:
Payment options

One time donation:

subscribe via email

Follow EoZ on Twitter!

Tweets

Compliments

The Jerusalem Report:"A seemingly indefatigable one-man operation, armed only with a computer, chutzpa and stamina."

Algemeiner: "Fiercely intelligent and erudite"

Omri: "Elder is one of the best established and most respected members of the jblogosphere..."
Atheist Jew:"Elder of Ziyon probably had the greatest impression on me..."
Soccer Dad: "He undertakes the important task of making sure that his readers learn from history."
AbbaGav: "A truly exceptional blog..."
Judeopundit: "[A] venerable blog-pioneer and beloved patriarchal figure...his blog is indispensable."
Oleh Musings: "The most comprehensive Zionist blog I have seen."
Carl in Jerusalem: "...probably the most under-recognized blog in the JBlogsphere as far as I am concerned."
Aussie Dave: "King of the auto-translation."
The Israel Situation:The Elder manages to write so many great, investigative posts that I am often looking to him for important news on the PalArab (his term for Palestinian Arab) side of things."
Tikun Olam: "Either you are carelessly ignorant or a willful liar and distorter of the truth. Either way, it makes you one mean SOB."
Mondoweiss commenter: "For virulent pro-Zionism (and plain straightforward lies of course) there is nothing much to beat it."
Didi Remez: "Leading wingnut"

Interesting Blogs

Categories

Abbas liar Academic fraud administrivia al-Qaeda algeria American Jews Amnesty analysis anti-semitism apartheid arab refugees Arafat archaeology art ASHREI B'tselem bahrain bbc BDS BDSFail Bedouin Beitunia beoz book review breaking the silence Cardozo Chanukah Christians conspiracy theories Cyprus Daphne Anson Davis report DCI-P double standards Egypt Elder gets results ElderToons Electronic Intifada EoZNews eoztv Erekat EU Euro-Mid Observer Fake Civilians 2014 Fatah featured Features fisking flotilla Forest Rain free gaza freedom of press palestinian style future martyr Gary Spedding gaza Gaza Platform George Galloway gideon levy gilad shalit gisha Goldstone Report Good news Grapel Guardian gunness Haaretz hamas Hamas war crimes hasbara Hasby 2014 Hasby 2016 Hebron helen thomas hezbollah history Hizballah Holocaust denial honor killing HRW Human Rights Humanitarian crisis humor Hypocrisy ICRC Ilan Pappe impossible peace incitement Indonesia international law intransigence iran Iraq Islamic Judeophobia Islamism Israel Loves America Israeli culture Israeli high-tech J Street jabalya jeremy bowen Jerusalem jewish fiction Jewish Voice for Peace jihad jimmy carter John Kerry jokes jonathan cook Jordan Juan Cole Judea-Samaria Kairos Karl Vick ken roth khalid amayreh Khaybar Lebanon leftists Linkdump lumish mahmoud zahar Malaysia max blumenthal McGraw-Hill media bias Methodist Miftah Mohammed Assaf Mondoweiss moonbats Morocco music Muslim Brotherhood Nakba Natural gas Nazi News nftp NGO NIF norpac NYT Occupation offbeat Omar Barghouti Opinion oxfam PA corruption PalArab lies Palestine Papers pallywood pchr PCUSA Peter Beinart Petra MB poll Poster Preoccupied Prisoners propaganda Proud to be Zionist purimshpiel Qaradawi Qassam calendar Rafah Ray Hanania real liberals reference Richard Falk rogel alpher roger cohen roger waters Saudi Arabia saudi vice self-death self-death palestinians sex crimes SFSU shechita sheikh tamimi Shujaiyeh SodaStream South Africa Speech stamps Syria Tarabin Temple Mount Terrorism This is Zionism Thomas Friedman Tunisia Turkey UCI UK UN unesco unhrc United Arab Emirates Unity unrwa UNRWA hate unrwa reports UNRWA-USA Vic Rosenthal Washington wikileaks work accident X-washing Yemen zahran zionist attack zoo Zvi

Blog Archive